تبلیغات
سونات موزیک - پینک فلوید

مدیران

ارتباط با مدیر

نظرسنجی

سبک موسیقی مورد علاقه شما کدام است ؟

لینکستان

پیوند های روزانه

یانگلان توپاری

بایراق

«پینك فلوید» نخستین گروه «اسپیس راك» (Space rock) بود و از میانه دهه¬ی 60 ،موسیقی آنها با سازهای الكترونیك و افكت های ویژه برای كنار زدن مرزهای سبك و قالب «پاپ» آمیخته شد. درهمان هنگام آنها با چنان حجم زیادی از زمینه های شعر و مفهوم درگیر شدند كه موسیقی شان در هردو زمینه آوا و واژگان تقریبا كیفیتی كلاسیك پیداكرد. با وجود ستاره بودن پینك فلوید، این گروه در دهه 80 دراثر كشمکش برسر رهبری گروه و نام انحصاری گروه افت كرد. اما پس از آن توانایی پر کردن استادیوم ها و قرار گرفتن دربالای نمودار ها را پیدا کردند، و كمی بیشتر از ویژگی های موفقیت آورشان بهره گرفتند.گرچه زوال پایانی آنها این حقیقت را كه در نخستین دهه كارشان یكی ازگروه های پیشرو در كنسرت ها و به ویژه در كارهای استودیویی بودند را از بین نمی برد .

درحالیكه كه پینك فلوید بیشتر با مفهوم های جنجالی آلبوم های دهه 70 اش شناخته می شود، آنها كارشان را در شاخه ای متفاوت از «سایكیدلیك » آغاز كردند. این گروه به دست «سید برت»،لید گیتاریست و رهبر گروه، كه دارای استعداد ذاتی بود و بیشتر اثرهای نخستین آنها را می نوشت و می خواند ،شكل گرفت .

این دانشجوی كمبریج گروه را با «راجر واترز» (Roger Waters) -نوازنده باس-، «ریك رایت» (Rick Wright) -نوازنده كیبورد- و «نیك میسن» (Nick Mason) -درامر- شكل داد.
نام پینك فلوید كه به نظرعجیب می آید، درواقع از نام كوچك دو موسیقیدان قدیمی سبك بلوز، «پینك اندرسون» (Pink Anderson) و «فلوید كان
سیل» (Floyd Council) گرفته شده است.
درآغاز پینك فلوید بیشتر پیرو سنت بود تا شیوه ای كه بدان علاقه داشت و بیشترتمركز آنها بركارهای «راك» و «آر اند بی»(R & B) رایج بین گروه های انگلیسی میانه¬ی دهه شصت گذاشته می شد.

پینك فلوید به سرعت شروع به تجربه¬ی كارهای تازه كرد؛آهنگ هایی با ساز های نامتعارف(نو و خشن) كه به كمك فیدبك، پاساژهایی هیجان انگیز ایجاد می كردند،جیغ های الكترونیكی، صداهای موهوم و غیرمعمول تقویت شده و دارای پس آوا و كارهایی همچون لغزاندن گلوله های كوچك روی سیم های گیتار ساخت .
درابتدای 1966،پینك فلوید كارش را به عنوان گروهی زیرزمینی در لندن پیش گرفت.رقص نور را به افكت های سایچدلیك افزود و مهم تر از همه سید برت آهنگ¬های «پاپ-سایكیدلیك »را با ساخت های غیرمعمول (به ویژه گیتار فراموش نشدنی)تركیب كرد و با ملودی های گیرا و ترانه¬های نفوذكننده و قاطع، جهان را با احساسی شاعرانه و كودكانه نشان داد.


گروه در سال 1967 قرار دادی را با شرکت EMI امضا کرد و با یک تك آهنگ عالی به نام "Arnold Layne," در تاپ 20 قرار گرفت.(نخستین تك آهنگ آنها در سایكیدلیك )
پینك فلوید برای اینكه «پایپر»(Piper) تنها آلبومی باشد كه بارهبری سیدبرت ساخته شده بود، هرگز آلبوم مشابهی تولید نكرد.در میانه سال1967 ،نشانه¬های هشدار دهنده¬ای از افزایش عدم تعادل روانی سید برت آشكار شد.برت به «سندرم كتاتونیك»دچار شده بود.وی از موسیقی اصلی خارج می شد(خارج می زد)و یا به هیچ روی نمی نواخت.برای همین آنها تور آمریكاشان را زودتر از زمان مقرر تمام كردند ،زیرا برت نمی توانست همكاری كند ودیگر عضوهای گروه پی بردند كه نمی توان با او كار كرد(چه در اجرای زنده و چه در كاراستودیودیی).
در آغاز سال 1968، «دیو گیلمور» (گیتاریست)، كه از دوستان گروه و همچنین دانشجوی كمبریج بود، به عنوان پنجمین فرد به گروه پیوست.آنها اعتقاد داشتند كه گیلمور می تواند به بقای گروه كمك كند .برت هنوز هم می توانست برای نوشتن(متن آهنگ) و ضبط همكاری نماید، كه این نیز فایده ای نداشت و پس از چندماه ازگروه بیرون رفت.

مدیر پینك فلوید درحالیكه گیتاریست و خواننده و ترانه سرا اصلی اش را نداشت، تصمیم گرفت كه گروه را رها كند و برت را برای تنها كاركردن مدیریت كند.

در اینچنین موقعیتی 99 از هر 100 گروه از هم می پاشید ولی در عین تعجب پینک فلوید دوباره بازگشت و نه تنها دوباره محبوبیت خود را به دست آورد بلکه موفق تر هم شد. ولی هنوز اول بازی بود. اولین آلبوم به تاپ 10 بریتانیا رسید، ولی گروه هنوز در آمریکا ناشناخته بود، جایی که از دست دادن سید برت هیچ معنایی برای رسانه نداشت. گیلمور یک گیتاریست عالی بود و گروه قابلیت نوشتن کار های بلند پروازانه را داشت، درنهایت واترز به عنوان آهنگساز اصلی انتخاب شد. در سال 1968 و به دنبال Piper at the Gates of Dawn، A Saucerful of Secrets، با استفاده از سولو های نوشته شده توسط برت و با کمی تغییر به تاپ 10 بریتانیا رسید.
در 4 سال بعد پینک فلوید به سیقل دادن سبک و کار های خود پرداخت. در زیر صدای ارگ و گیتار و تم های مربوط به بلوز و پاپ باعث شد که به یک مخاطب عظیم دست پیدا کنند. با ترک کردن بازار سینگل ها، به روی طول آلبوم ها تمرکز کردند و طرفداران زیادی در سبک پروگرسیو راک پیدا کردند و تور هایی در اروپا و آمریکا اجرا کردند. کار هایی مثل Ummagumma، Atom Heart Mother ( یک همکاری با Ron Geesin در آهنگ سازی) و... ( ساند ترک فیلم) همه دارای موسیقی بسیار تاثیرگذار بودند.


در اوایل دهه 70 ،سید برت در حال محو شدن از ذهن بیشتر هواداران پنك فلوید بود ، گرچه گروه ،‌هرگز به درخششی كه در آغاز كارش در 1967 داشت نرسید. در سال 1971 تلاش های گسترده ی گروه را به هدف های دست یافتنی تری هدایت كرد. پینك فلوید یا شنوندگانش انتظار موفقیت آلبومشان در 1973(‌Dark Side Of The Moon)را نداشتند اما موسیقی راك آنها با بهره گیری از ضبط با تكنیك های مدرن و هنری مانند تمركز بیشتر برنوشتن آواز ،افكت های ویژه استریو فونیك استفاده از ساكسیفون و آواهای پس زمینه زنانه همه گیر شد.
تعیین روندی برای كار پینك فلوید دشوار بود  ،آلبوم "Wish You Were Here " كه با آهنگ"Shine On You Crazy Diamond"درباره ی سیدبرت پررنگ شده بود در سال 1975 منتشر شد.
" Dark Side Of The Moon"سوژه های ناامنی ،ترس و بیهودگی زندگی مدرن را دربر داشت و"Wish You Were Here" و " Animals" در 1977 این مضمون هارا ادامه می دادند .تااین هنگام واترز اثر زیادی برموسیقی و شعر پینك فلوید داشت كه با "‌The Wall"در 1979تثبیت شد.

درپی شماره یك شدن "ِDark Side Of The Moon" پینك فلوید به عنوان سوپرستار در آمریكا ركورد را شكست.شگفت آور تر از آن ، این اثر آنهارا برای همیشه به  یكی از پرفروش ترین ها تبدیل كرد.این آلبوم 741 هفته جزو آلبوم های پرفروش بود. بافت آهنگ ها به بین المللی شدن آهنگ ها كمك كرد و همچنان نیز ازآلبوم های مشهور راك در سراسر جهان است .
آلبوم "‌The Wall"موفقیت بزرگی (حتی با استاندارد های پینك فلوید)بود زیرا آنها برخی عنصرهای موسیقی پاپ راجایگزین بافت های الكترونیكی كرده بودند ،اگرچه پینك فلوید تا سال های پایانی دهه شصت حتی تك آهنگ های كمی را تولید كرده بود ، " Another Brick In The Wall"تا آن سوی اقیانوس اطلس نیزشماره نخست بود .پینك فلوید در طول دهه 70 كنسرت های زیادی داشت اما تور "The Wall " ،ساخت یك دیوار واقعی در هنگام اجرای گروه را نشان می داد كاری متفاوت و فراتر بود .


در دهه  80گره ی كار گروه بازشد . هرچهار نفر پروژه های تكنوازی انجام داده بودند و واترز كنترل هویت شعر و موسیقی گروه را در دست گرفت.(1983)«The Final Cut » تلاش غیرجذابی با نوآوری های الكترونیكی كم ومشابه كارپیشین آنها بود.كمی پس از آن گروه برای مدتی پراكنده شد ،در 1986، واترز از گیلمور و میسن شكایت كرد تا شراكت گروه را از بین ببرد(رایت عضویت را به شکل كامل از دست داده بود.)
در1987 پینك فلوید آلبوم «Momentary Lapse Of reason»را كه جزو پنج آلبوم برتر بود به بازار فرستاد.پس از بیست سال پینك فلوید رهبراصلیش را برای به دست آوردن كاری با موفقیت بالا كنارگذاشت.و دوباره این كار را با جانشین او انجام دادند.واترز آلبوم های سولو را به بازار روانه كرد كه با اقبال متوسط روبه رو شد.درحالیكه همكاران پیشین او (كه رایت دنبالشان بود)موفق می شدند.



پینك فلوید پایگاه خوبی میان هوارادانش داشت ،اما كمی هم هواداران كارهای پیشین راجر واترز بودند.
آنها كارشان را بلد بودند و توانستند آن را در مقیاس بزرگ اجرا كنندو میلیون ها مشتری كه بیشتر آنها در هنگام ساخت«Dark Side of the Moon» به دنیا نیامده بودند و نمی دانستند كه سید برت زمانی عضو گروه بوده است،كارهای آنان را خریداری می كنند.نخستین آلبوم استودیویی آنها «The Division Bell» درطول هفت سال ،در سال 1994 جزو پر فروش ترین ها بود بی آنكه اثری روی راك رایج بگذارد.
هم چنین آلبوم زنده «Pulse» كه درطول  توری كه به طور معمول ماهرانه برصحنه حاضر و در سال 1994ضبط شد كه شامل نسخه ی كنسرتی "The Dark Side Of The Moon " است كه مهم ترین بخش آن بود.
سولو واترز  ،همراه با سولو «The Wall»كه در محل قبلی دیوار برلین در 1990 اجرا شد و به صورت آلبوم به بازار آمد.
وسید برت ماننددیگرافراد بااستعداد به تدریج به طور كامل از یاد مردم رفت.

منبع : noteahang

 

پنجشنبه 19 آذر 1388 , 04:23 ب.ظ , نوشته شده توسط فرجاد , موضوع مطلب :‌ مقالات,

نظرات ()| ارسال به ارسال به 100 درجه کلوب دات کام

آخرین مطالب
تغییر آدرس

نت آهنگ قد و بالا

نت آهنگ زن زیبا

نت آهنگ جان مریم

قطعات ساده فلامنکو

نت آهنگ سلطان قلبها

نت آهنگ مرغ سحر

نت آهنگ تولدت مبارک

نت آهنگ الهه ناز

دو آهنگ زیبای ترکمنی با صدای استاد فریدون رومی

سونات

دو آهنگ زیبای ترکمنی با صدای استاد وجدانی

یک ملودی بسیار زیبا با ساز "وجدان تار کوچک"

اجرای دو ملودی زیبا با ساز " وجدان تار " توسط استاد آنا بردی وجدانی

آهنگ بسیار زیبای ترکمنی "بو دردی"

کارلوس سانتانا

زندگینامه کرت دونالد کوبین رهبر گروه نیروانا Nirvana

آهنگ ترکمنی "گرگانلی قیز"

آهنگ ترکمنی "تشنه من تشنه"

بیوگرافی گروه جیپسی کینگ

نسخه کامل Air on G string از باخ

آهنگ "تولدت مبارک" با صدای عهدیه

دست نوشته بتهوون در کتابخانه یک مدرسه

آهنگ جدید و زیبای 8/6 از فرزین و سعید آسیر به نام "نامبر وان"

آهنگ "تولدت مبارک"

آکورد یکی از آهنگهای ترکمنی (به در خواست شما)

متن آهنگ فیلم "پدر خوانده" speak softly love

still got the blues از گری مور

آهنگی به یاد ماندنی از نینو روتا با اجرای اندی ویلیامز speak softly love

آهنگ "لبه تاریکی" از اریک کلاپتون (Edge of Darkness (Eric Clapton

لیست آخرین مطالب

جستجو


صفحات

Design By: matin ghezeljeh © 2009

.استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است